Šiandien Lietuvoje įvairūs „rezonansiniai“ skandalai (bulvariniai, politiniai, ekonominiai, ideologiniai) veja vienas kitą  –  vos baigėsi Seimo tyrimas dėl verslo oligarchų bandymo užvaldyti valstybę, iškart pasklido kalbos su pikantiškomis smulkmenomis apie nesantuokinį žinomo Seimo nario vaiką.  Vėliau prasidėjo spekuliacijos dėl legendinio Lietuvos partizanų vado paskutiniojo poilsio vietos.

Kaip tokiomis aplinkybėmis elgtis atsakingai, pilietinei žiniasklaidai  – plaukti pasroviui kartu su jokios žurnalistinės etikos nepaisančiais tinklaraščiais ir kurstyti aistras,  manipuliuoti visuomenės nuomone ar  dešimtis kartų patikrinus faktus, pasitelkus sociologus, psichologus, dvasininkus, ekonomistus analizuoti reiškinių esmę. 

Lietuvos žurnalistų draugijos (LŽD) Kauno skyrius  surengė apskritojo stalo diskusiją „Šiuolaikinis profesionalus  žurnalistas – ne visuomenės skaldytojas, skandalų kurstytojas, vien  pasipelnyti trokštantis amatininkas, bet visuomenės narys,   draugas ir patarėjas.

 

Mikrofonas kaip šantažo priemonė

Pasak diskusijos vedėjo,  LŽD  Centro valdybos atsakingojo sektetoriaus Arnoldo  Aleksandravičiaus, nuo   2016 m. ryškiausiu Lietuvos politinės korupcijos simboliu buvo vadinama sužlugusio  liberalų lyderio Eligijaus Masiulio dėžutė brendžio buteliui laikyti, į kurią svaigalų ir žiniasklaidos koncernas „MG Baltic“ įdėjo 100 tūkst. eurų kyšį. Deja,  šiemet gegužės  7-ąją, Spaudos atgavimo, kalbos ir knygos dieną  (!), Valstybės saugumo departamentas atskleidė, kad  ne menkesnė šantažo,  psichologinio smurto, neįtinkančių asmenų šmeižto siekiant sužlugdyti jų karjeras priemonė yra ir  kai kurių žurnalistikos  žvaigždžių mikrofonai. 

 

Užmiršta žurnalistinę prievolę

„Anksčiau matėme, kaip vis daugiau žurnalistų, net talentingų, tampa valdžios įstaigų atstovais spaudai – slopina, dangsto valdiškus  skandalus, užuot apie juos pranešę visuomenei. Dabar jau girdime apie kai kurių žiniasklaidininkų, liežuvis nepasiverčia jų pavadinti kolegomis, tarnystę  monopolinėms verslo struktūroms. Šeimininkų nurodymu jie  stengėsi išgauti iš politikų  savo darbdaviams  palankius teisės aktus,  grasino nesukalbamiesiems ateiti pas juos su filmavimo kamera, rinko kompromituojamą medžiagą apie valstybės tarnautojus ir  verslininkus –konkurentus,  savo žiniasklaidos kanalais išliaupsindavo „artimas“ firmas, kad jos laimėtų valstybinius viešųjų pirkimų konkursus“,  – teigė A. Aleksandravičius. 

LŽD Centro valdybos pirmininkė Gražina Viktorija Petrošienė, priklausanti Visuomenės informavimo etikos komisijai, atkreipė dėmesį, kad daugėja  žmonių garbę ir orumą žeminančių, tautinę, ideologinę, socialinę neapykantą kurstančių spaudos publikacijų, interneto straipsnių, TV laidų.

„Žurnalistai pamiršta, o gal sąmoningai ignoruoja  savo profesinę prievolę visada išklausyti abi kokio nors konflikto puses“,  – pabrėžė G. V. Petrošienė.

 

Įvaizdis prastėja

Pasak ne vieno kalbėjusiojo,  redakcijos taupo žurnalistų darbo užmokesčio, straipsnių kokybės sąskaita, stengiasi iš visko išsunkti pinigų, todėl ir  lietuviškosios žiniasklaidos įvaizdis prastėja. Sunku atremti kaltinimus,  kad ji  susmulkėjusi, provinciali, paskendusi vietiniuose skandaluose, tuščiai priekabi, nepastebinti ir nesugebanti skvarbiai išnagrinėti svarbiausių, esminių Lietuvos ir pasaulio įvykių.  Dėl  to reiklesni skaitytojai seniai nebepasitiki iš konteksto išplėštomis lietuviškosios „elitinės” žiniasklaidos interpretacijomis (atrajojimais) ir stengiasi ieškoti tikrųjų, pirminių informacijos šaltinių.

 

Galimybės klastoti – neribotos

Anot LŽD atsakingojo  sekretoriaus A.Aleksandravičiaus, kai kurie mažiausias žiūrovų auditorijas turintys, bet žūtbūt norintys jas padidinti TV kanalai labiausiai   mėgsta kuistis po  žinomų valstybės veikėjų, pavyzdžiui, pirmojo   atkurtos Lietuvos valstybės vadovo Vytauto Landsbergio,  biografijas. „Net grėsmė  netekti  leidybos pridėtinės vertės mokesčio  lengvatos nesulaiko   žurnalistinę  etiką pažeidinėti mėgstančių spaudos koncernų. Kokiomis kitomis administracinio poveikio priemonėmis galima būtų atpratinti taip elgtis?  Antano Smetonos laikais antivalstybiškuose   laikraščiuose atsirasdavo cenzorių iškirptos skylės. Kaip elgtis su Lietuvos istorijos klastotojais dabar? Jų galimybės tęsti juodą darbą – neribotos: išvyti iš televizijos, purvą ant Lietuvos pila internete“, – svarstė A. Aleksandravičius.

 

Pučia paskalų burbulus

LŽD Centro valdybos pirmininkės pavaduotojas, leidėjas Aurelijus Noruševičius susirūpinęs kalbėjo, kad net 2018-aisiais, kurie paskelbti Lietuvos Laisvės Kovos Sąjūdžio gynybos pajėgų vado brigados generolo Adolfo Ramanausko – Vanago metais, nesiliauja paskalos ir prasimanymai apie legendinį partizanų vadą, šmeižiamas jo atminimas. „Pernai piktinomės viešųjų ryšių specialiste Rūta Vanagaite, kuri stengėsi įtikinti visuomenę, kad A. Ramanauskas-Vanagas – „ne   didvyris“. O dabar, kai buvo rasti generolo palaikai ir  pagal artimųjų valią rengiamasi palaidoti juos Vilniaus Antakalnio kapinių valstybės vadovų panteone, jau pati žiniasklaida, dideli portalai pradėjo pūsti burbulą, esą partizanų vadas bus palaidotas greta kompartijos pirmojo sekretoriaus Algirdo Brazausko. A. Ramanausko -Vanago duktė Auksutė Ramanauskaitė-Skokauskienė įtikinamai nutildė bulvarinę, geltonąją spaudą – Antakalnio kapinės didelės, o dabar  ne sovietmetis, kai okupantai nužudytus partizanus užkasdavo  kur nors pamiškėse ir niekam neleisdavo prisiartinti prie tų vietų“, –kalbėjo  A. Noruševičius.  

 

Kuklumas  puošia žurnalistą

Apskritojo stalo dalyviai svarstė ir būdus, kaip žiniasklaida galėtų apsivalyti.

„Dabar kolegos žurnalistai kremtasi:  „Po Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto tyrimo žmonės mus visus laikys šantažistais,  valstybę užvaldyti siekusių verslo imperijų  samdiniais, neprenumeruos laikraščių, netikės tuo, ką rašo naujienų portalai“. Nesąmonė. Visame pasaulyje yra  (nedaug) tokių mėgėjų žvilgčioti pro rakto skylutę, vogti  informaciją iš svetimų kompiuterių laikmenų, ja prekiauti, viešai skelbti nugvelbtus duomenis.  Ir pagyrūniškai vadinti tokią veiklą „tiriamąja žurnalistika“. Dauguma Lietuvos žiniasklaidininkų įsitikinę, kad „doras žurnalistas visuomet turi negailestingai kalti prie gėdos stulpo politikus, kokiai partijai jie bepriklausytų, nes elitas  visada stengiasi žurnalistą nupirkti arba užčiaupti”. Klaidingas požiūris. Reikia atskirti pelus nuo grūdų. Lietuvos žiniasklaidos savimeilę glostė, kai  visuomenė žurnalistus  laikė „demokratijos sarginiais šunimis“.   Užmirškime šį beprasmį, neužtarnautą titulą.  Kai kurie tie  sargiai  už trupinį aukso, gardaus valgio šaukštą  atsitūpė prie  koncerno, net lietuviams brangų Vasario 16-osios aktą pavertusio  savo verslo planu, paradinių durų“, – ironizavo A. Aleksandravičius.

 

Nereikia slopinti kūrybinio azarto

G.V. Petrošienė priminė, kad senoji žurnalistikos mokykla kalė į galvas visiems pradedantiesiems korespondentams, reporteriams vengti  savo straipsniuose įvardžių „aš“,  laidų vedėjus auklėjo,  kad žurnalistas –  ne tardytojas, verčiantis pokalbininkus nejaukiai jaustis TV ar radijo studijoje, ne  manipuliatorius, primetantis žiūrovams  ir klausytojams savo darbdavių  nuomonę, ne žmonių kiršintojas ir skaldytojas,  bet  visuomenės narys,   draugas ir patarėjas, neapkraunantis  Visuomenės informavimo etikos komisijos įžeistų, įskaudintų asmenų skundais. 

Apskritojo stalo dalyviai sutarė, kad nereikia pulti ir į kitą kraštutinumą –   slopinti žurnalistų kūrybinio azarto, temų paieškų įvairovės,  negalima cenzūruoti straipsnių.   Anot LŽD Kauno skyriaus narių,   žurnalistai  neturėtų rašyti  piktai ar užgauliai, privalėtų  kelis kartus tikrinti faktus. Juk įvairių  statistinių duomenų, reikalingos informacijos šiais laikais galima lengvai susirasti „Google“ paieškos sistemos laukelyje surinkus  reikšminį žodį. Tik reikia pasistengti. „Nebijokime pripažinti savo klaidų ir dėl jų viešai atsiprašyti. Kepurės nenukris“, – tikino LŽD Kauno skyriaus narys Juozas Šalčius .      

 

Laukiama viešnia

Didelis lietuviškos profesionaliosios žiniasklaidos privalumas – laikraščių (deja, jau ne visų) redakcijos iš įpročio dar neatsižada gimtosios kalbos jausmo, profesionalūs žurnalistai, rašydami straipsnius, stengiasi laikytis taisyklingų, lietuviškų sakinių konstrukcijų.  Lietuvos interneto svetainėms, „vartams” tokios sąvokos apskritai nežinomos.

„1996 m. sukurtos JAV komedijos „Prielipa” („The Cable Guy”) veikėjas, vienišas TV meistras labai susidraugavo su vienu savo klientu, nelegaliai prijungė jo televizorių prie mokamų kabelinių TV kanalų. Tačiau netrukus klientui toks įkyrus dėmesys smarkiai apkarto – kai  „ draugystei“ atėjo galas, įsiutęs TV meistras pradėjo persekioti buvusį klientą ir jo mylimąją, pavertė jų gyvenimą pragaru.

Lai Lietuvos žiniasklaida būna ne prielipa, o mandagi, atidi bičiulė. Tada ji bus laukiama viešnia visuose namuose. Net jeigu už vizitą ir tektų brangiau sumokėti“, – apskritojo stalo diskusiją apibendrino jos vedėjas A. Aleksandravičius.

 

Rolandas Adomavičius