Apskritojo stalo diskusijos „Lietuvos piliečių žydų tragedija  prieš 75  metus: įvykiai, faktai, interpretacijos“ dalyviai Eimantas Peičius, Sonata Eringytė, Gercas Žakas,. Raimundas Kaminskas ir Arnoldas Aleksandravičius.

Apskritojo stalo diskusijos „Lietuvos piliečių žydų tragedija prieš 75 metus: įvykiai, faktai, interpretacijos“ dalyviai Eimantas Peičius, Sonata Eringytė, Gercas Žakas,. Raimundas Kaminskas ir Arnoldas Aleksandravičius.

Vasarai baigiantis po „gyvųjų maršo“  Molėtuose į  holokausto aukų   kapavietę  akcijos rengėjai (rajono valdžia, iš sostinės atvykę rašytojai ir politologai)  liko nepatenkinti, kad eisenos dalyviai buvo daugiausia vilniečiai ir užsieniečiai, o molėtiškiai tik stovėjo ant šaligatvių arba žiūrėjo pro langus. Negi  iš tikrųjų lietuvių sielos tokios surambėjusios, jiems visiškai nerūpi, kad  prieš 7275 metus buvo išžudyta absoliuti dauguma nuo viduramžių Lietuvoje gyvenusių žydų? O gal patys  holokausto atminimo akcijų rengėjai neteisingai bendrauja  su  Lietuvos auditorija, kuriai  taip pat skaudu dėl vis formaliau beprisimenamos lietuvių Sibiro Golgotos ir visiškai nutylimo arba niekinamo 1941 m. Birželio sukilimo prieš sovietus?  Kol kas  baisią holokausto temą labiausiai išnaudoja  dorovines ribas laužančių  romanų rašytojai, „išgyvenimo“  projektų prodiuserės ir pramoginių TV  realybės laidų vedėjos, tolerancijos organizacijų aktyvistai (tai yra ne specialistai), nors, atrodytų, Lietuvos piliečių  holokaustą dažniausiai, garsiausiai  turi  analizuoti  istorikai, muziejininkai, humanitarinių mokslų daktarai, moralės filosofijos profesoriai.

Lietuvos sveikatos mokslų universiteto (LSMU) Medicinos akademijos Visuomenės sveikatos fakulteto Socialinių ir humanitarinių mokslų katedra, Lietuvos žurnalistų draugija bei LSMU Bioetikos centras Lietuvos žydų genocido atminimo dienos išvakarėse   surengė   apskritojo stalo diskusiją „Lietuvos piliečių žydų tragedija  prieš 75  metus: įvykiai, faktai, interpretacijos“.

Nuo sovietų keptuvės į hitlerininkų laužą

LSMU bibliotekos salėje susirinko Kauno žydų bendruomenės pirmininkas Gercas Žakas, LSMU Medicinos akademijos Visuomenės sveikatos fakulteto   Socialinių ir humanitarinių mokslų katedros  doc. Raimundas Kaminskas, Lietuvos žurnalistų draugijos centro valdybos atsakingasis sekretorius  Arnoldas Aleksandravičius, LSMU studentijos atstovė Sonata Eringytė, LSMU Bioetikos centro vadovas doc. dr. Eimantas Peičius, LSMU Bibliotekos ir informacijos centro direktorė Meilė Kretavičienė.

Anot Lietuvos sąjūdžio Kauno tarybos pirmininko, sociologo  R. Kaminsko, pirmiausia reikia išsklaidyti tą dar gajų mitą, kad žydai buvo neištikimi Lietuvos valstybei, o sovietams okupavus mūsų šalį  dauguma neva nuėjo tarnauti į NKVD.  „Rugsėjo 16 d. kartu su gerbiamuoju G. Žaku  Kaune ant Abraomo  Mapu gatvės 18-ojo namo atidengėme paminklinę lentą  žydų kariams, didvyriams, 1918–1923 metais kovojusiems dėl Lietuvos nepriklausomybės. Tame Senamiesčio pastate 1937–1940 metais veikė jų būstinė. Visada ir visur turime pabrėžti, kad 1941–1944 metų holokaustas buvo Lietuvos piliečių tragedija (jie, anot buvusio Kauno geto kalinio Avrahamo Tory (Golubo), 1941 m. birželį nuo  sovietų keptuvės pateko į  hitlerininkų laužą – red. past.)“, – tvirtino  R. Kaminskas.

Bolševikinis ir nacionalsocialistinis antisemitizmas

Šiais laikais daug mokslinių disertacijų apginta ir monografijų parašyta, kaip  Lietuvių aktyvistų frontas 1941 m. birželį esą atėmė iš Lietuvos žydų  „Vytauto Didžiojo laikais  suteiktą prieglaudos teisę“. Iš tiesų žydų laisvės  labai  apribotos dar  pirmosios  rusų  okupacijos laikais. „Štai mano rankose jau sovietinis rytinis „Lietuvos aidas“. Dar ne 1941 metų, bet 1940-ųjų liepos 10 d. numeris! Ir spausdinama  tokia  nepasirašyta žinutė, pavadinta „Reakcinių ir šovinistinių žydų organizacijų sulikvidavimas“. Visiškai gebelsiškos propagandos stiliumi rašoma, kad „galutinai sutriuškina žydų reakcija“, kuri kruvino Smetonos režimo laikais  „buvo ištikima lietuvių plutokratų talkininkė“, – tipišką  sovietinės antisemitinės propagandos pavyzdį, niekuo nesiskiriantį nuo Vokietijos nacionalsocialistų retorikos,  paminėjo sociologas  R. Kaminskas.

Savo asmeniniame archyve jis turi ranka rašytą pirmosios sovietų okupacijos laikų „namų nacionalizavimo komisijos aktų ir nutarimų registracijos knygą“. „Ji pradėta 1940 metų gruodžio 3 d. Kaip manote, kokie pastatai pirmieji Kaune buvo nacionalizuoti? Rotušė, įvairios bendrovės („Spindulio“ leidykla ir spaustuvė, kitos). O penktasis   to sąrašo namas, kurį sovietai atėmė iš savininko,  priklausė piliečiui Benjaminui Kamberiui. Ir adresas nurodytas. Žydus sionistus kartu su lietuviais „nepatikimais elementais“ sovietai laikė tame pačiame Kauno sunkiųjų darbų kalėjime“, – vardijo R. Kaminskas.

Iš Sibiro buvo galima grįžti

„Mūsų bendruomenės narė kaunietė Juliana Zarchi, žydo ir  vokietės duktė, naciams atėjus į Lietuvą vos trejų metukų būdama  kartu  su kitais žydais pateko į getą,  gerų žmonių padedama pabėgo, slapstėsi, o grįžę sovietai ją ištrėmė į Tadžikistaną kaip nacistę, vokietę!  Mano mamos dėdė   nepriklausomos tarpukario Lietuvos laikais turėjo namuką ir dviračių parduotuvėlę. Keli gyvenamieji kambariai ir vienas, skirtas parduotuvei. Atėjo į Lietuvą raudonoji armija  ir mamos dėdei buvo pasakyta: namas ir turtas jau nebe tavo, bet „liaudies“. Žinome,kaip  žydai buvo persekiojami  stalininėje Sovietų Sąjungoje,  girdėjome apie daktarų kenkėjų, neva norėjusių nužudyti Kremliaus  vadus, bylą. Tačiau  sovietų valdžia žydams tada  buvo mažesnė  iš dviejų   blogybių. Iš Barnaulo (Rusijos miesto pietų Sibire – red. past.) dar galima buvo grįžti, o iš  nacių ir jų vietinių talkininkų įkurto geto ar mirties stovyklos – dažniausiai ne“, – samprotavo Kauno žydų bendruomenės pirmininkas inžinierius G. Žakas.

Atmetimo reakcija

„Gyvųjų maršų“ gretose  į žydų žudynių vietas dabar dažniausiai žengia jaunesnioji, vidurinioji  lietuvių karta, nes tai pasidarė madinga. Ir galima sviesti iššūkį vyresniesiems, vis dar skaudžiai   prisimenantiems  lietuvių Sibiro Golgotos pradžią, kurios 75-osios metinės šiemet  paminėtos puse lūpų. Jaunimui visiškai nerūpi kaip buvusiems tremtiniams ir sovietų politiniams kaliniams, kad  šią vasarą   istorikai  populistai vėl išsityčiojo iš žuvusių 1941 m. birželio sukilėlių,  šimtąjį kartą pareiškė, kad sunku nubrėžti ribą, kada „antisovietinis sukilimas virto holokaustu“, o Lietuvių aktyvistų fronto  paskelbta  „menkavertė, neveiksni“ Lietuvos  Nepriklausomybės deklaracija   „sutapo su masinių žydų žudynių pradžia“.

LSMU Bioetikos centro vadovas Eimantas Peičius tvirtino, kad jaunoji  socialinių tinklų karta  nelinkusi  klausytis prisiminimų apie holokaustą ir tremtis. „Baisumai, tragedijos, masinės žudynės jaunimui  iškart sukelia atmetimo reakciją. Dvidešimtmečiai nenori apie tai kalbėti, galvoti. Net ir izraeliečiai ar iš kitų užsienio šalių pas mus atvykstantys žydai studentai  vengia holokausto temos“, – apibendrino Lietuvos bioetikos komiteto kolegijos narys E. Peičius.  Jam pritarė ir būsimoji biochemikė S.  Eringytė.

 Izraelyje nėra „verktinių“

Nors Lietuvoje pasitaiko buitinio antisemitizmo (kokioje šalyje jo nėra?), tačiau, anot docento R. Kaminsko, lietuviams daro įspūdį žydų vienybė, izraeliečių pilietiškumas, patriotizmas. „Neteko girdėti apie Izraelio „verktinius“, kurie išsisukinėtų  nuo privalomosios karinės tarnybos kaip atsitiko pas mus atkūrus šauktinių kariuomenę“, – ironizavo R. Kaminskas.

1990 metais Lietuvoje gyveno beveik tiek pat žmonių, kaip ir Izraelyje. Šiandien Izraelis už Lietuvą  kone  trigubai  didesnis (8, 5 mln. gyventojų,  75 proc. žydų, 21 proc. arabų), vien 2014  m.  Izraelyje gimė 176 tūkst. 600 vaikų, šalies gyventojų padaugėjo 2 procentais.  Pasak Lietuvos žurnalistų draugijos (LŽD) nario A. Aleksandravičiaus, net ir Lietuvos kariuomenę 1990 m.  daugelis mūsų politikų ragino atkurti pagal Izraelio ginkluotųjų pajėgų modelį, kuris efektyviai padėjo 3 mln. žydų  vieniems apsiginti nuo šimto milijonų Kremliaus kurstomų arabų per Šešių dienų ir Jom Kipuro (Atpirkimo dienos) karus 1967 m. bei 1973-iaisiais.

Nusipirkta atgaila

Bet ne vieną Lietuvos pilietį    stebina, kodėl Lietuvos žydų bendruomenė  neatsiriboja nuo  jau, atrodo,  etatinės  holokausto renginių scenaristės Rūtos Vanagaitės, kuri pamažu šventą reikalą baigia paversti farsu.  Neseniai R. Vanagaitė pasigyrė, kad litvakai jai leido už pastangas pasilikti neva iš močiutės paveldėtą nusavintą nužudytų žydų spintą.

„Ar jums šis atvejis neprimena skandalingai  nuskambėjusios  įteisintų medicinių kyšių istorijos, kai  Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos  pirmininkas Romas Valentukevičius pasiūlė leisti pacientams  atsidėkoti gydytojams ne į chalato kišenę, bet per ligoninės kasą. Vadinasi, jeigu papiketuosi prie paminklo lietuvių antisovietinių  partizanų vadui, įrašytam į Izraelio advokato Josifo Melamedo „juodąjį sąrašą“,  nueisi kilometrą gyvųjų maršo kolonoje ar garsiai ištarsi  1941 m. rudenį  nužudyto žydo vardą, tada  jau gali naudotis holokausto aukų papuošalais? Ar tokia nusipirkta atgaila  gali būti nuoširdi? Ar ji tinka Lietuvos žydų bendruomenei?“– klausė ir svarstė LŽD valdybos narys A. Aleksandravičius.

Netiktų suvedinėti sąskaitas

LSMU bibliotekos ir informacijos centro vadovės M. Kretavičienės nuomone,  holokausto prigimtį geriau galima pajusti ne iš R. Vanagaitės, bet iš Grigorijaus Kanovičiaus, Icchoko Mero knygų. „Norėtųsi, kad atsiminimai apie Lietuvos žydų tragediją  nevirstų  sąskaitų suvedinėjimu.  Visuomenė turi girdėti dokumentuotus to  laikotarpio liudijimus, gauti  tikrą informaciją, matyti autentiškas nuotraukas“, – palinkėjo M. Kretavičienė.

Priešlietuviškas ir antisemitinis sovietų cenzūruoto „Lietuvos aido“ numeris.

Priešlietuviškas ir antisemitinis sovietų cenzūruoto „Lietuvos aido“ numeris.

Kauno  žydų bendruomenės  pirmininkui G. Žakui atrodo, kad istorikų surinkti sausi  skaičiai apie holokaustą nelabai pasiekia žmonių širdis. „R. Vanagaitė  neparašė nieko tokio, ko jau anksčiau nežinojome. Tik ji tai pasakė savais žodžiais. Aš labai gerai vertinu R. Vanagaitės veiklą.  Neturime teisės paprastai, be jokių jausmų kalbėti kaip girti baltaraiščiai Kauno VII forte prievartavo mažas žydų mergaites  motinų  akivaizdoje prieš jas visas nužudydami! Nors kai kuriems  Lietuvos žydų  bendruomenės nariams, net ir pačiai pirmininkei  Fainai Kukliansky, nepatinka, kad R. Vanagaitė  pati viena važinėja į Izraelį, ten renka pinigus savo projektams. Nebendrauja su mumis ir R. Vanagaitės knygų bendraautoris Efraimas Zuroffas iš Jeruzalės“, –  pasakojo G. Žakas.

Gestapo nebuvo nė kvapo?

Rusijos propaganda iki šiol tvirtina, kad  1944–1953 metais „Lietuvos sovietų socialistinėje respublikoje“ vyko  „pilietinis karas“, sovietų valdžios gynėjai (stribai) kovėsi su  buržuaziniais nacionalistais (partizanais), o Rusijos  kariuomenė esą  nesikišo.  „Pasiklausius kai kurių Lietuvos ir užsienio veikėjų, atrodo, kad  ir   nacionalsocialistinės Vokietijos Ostlando reichskomisariato Lietuvos generalinėje srityje 1941–1944 metais pavydūs lietuviai žudė turtingus žydus, o vokiečių gestapo, SS,  Vermachto  nebuvo nė kvapo. Nejučiomis imi galvoti, kaip saujelė baltaraiščių, iš kurių Vokietijos okupacinė administracija   po 1941 m. Birželio sukilimo dar ir   atėmė visus  ginklus, galėjo išžudyti Molėtų žydus, kurių mieste gyveno dvigubai daugiau nei lietuvių?..” – savo abejones dėl dabar susiklosčiusio  oficialaus požiūrio į  pagrindines holokausto  priežastis ir svarbiausius  kaltininkus išsakė žurnalistas A. Aleksandravičius.

Kauno žydų bendruomenės pirmininkas G. Žakas pabrėžė, kad po karo vokiečiai nuoširdžiai atgailavo dėl Vokietijos nacionalsocialistų darbininkų partijos vadeivų žmogėdriško projekto  „galutinai išspręsti žydų klausimą Europoje“. „Nemažai vokiečių kamuojami atgailos jausmo net atsivertė į judaizmą. Kaip sakydavo  neseniai miręs Nobelio premijos laureatas Elie`is Wieselis, jeigu pamiršime holokausto aukas, mes antrą kartą jas nužudysime!“ – karštai įtikinėjo žinomas futbolo  teisėjas  G. Žakas.

Šiandien bendrauja rusiškai

Ginčų dėl holokausto  paraštėse lieka iki šiol neatsakyti  klausimai, kiek po karo Lietuvoje gyveno žydų (litvakų ir  demobilizuotų raudonosios armijos karininkų, iš Rusijos atsiųstų sovietų valdininkų), kaip klostėsi    lietuvių ir žydų santykiai sovietų okupuotoje Lietuvoje po holokausto (1944 – 1990 metais), dėl  kokių priežasčių  daug žydų emigravo  į  Izraelį prasidėjus Lietuvos Atgimimui 1988-aisiais.  R. Vanagaitė gyrėsi, kad, rašydama  knygą „Mūsiškiai“,   savaitėmis neišeidavo iš Lietuvos Ypatingojo archyvo. O galėjo paprašyti archyvarų, kad leistų bent  pasklaidyti baudžiamąsias bylas apie  antisemitizmo apraiškas sovietinėje Lietuvoje (pavyzdžiui,  dėl 1971 m. Kauno žydų kapinėse  išvartytų paminklų (LYA, f. K – 45, ap. 1, b. 182).  Šios bylos iki šiol visuomenei nerodomos, nors bet kokie senaties terminai jau kadaise pasibaigę.

1965 m. I. Mero  romanas „Lygiosios trunka akimirką“ buvo pristatytas Lietuvos SSR literatūrinei premijai, tačiau jos negavo, nes autorius – žydas.

Kaip teigia  vokiečių kultūrologė Anna Lipphardt,  1970 m. 62 proc. Lietuvos žydų jidiš laikė  savo gimtąja kalba, 35 proc. dažniausiai kalbėjo rusiškai  ir  tik  2,8 proc. – lietuviškai. Po devynerių metų, 1979-aisiais, jidiš kalbą kaip pirmąją nurodė tik   41 proc. Lietuvos  žydų, o šiandien, nepriklausomoje Lietuvoje,  žydai su saviškiais dažniausiai šnekasi rusiškai.

Svajoti nedraudžiama

Ispanijos premjeras Francisco Franco nurodė 1940 m.  pastatyti vieną paminklą ir  komunistams, ir  katalikams, žuvusiems per svetimų valstybių (ypač Rusijos) kurstytą ispanų karą. „Žinoma, sunku įsivaizduoti, kad kada nors Lietuvoje  atsiras žuvusiųjų slėnis, kuriame   šalia stovėtų vienodo dydžio  kryžius ir Dovydo žvaigždė, simboliškas paminklas visiems rusų bolševikų ir vokiečių nacionalsocialistų nužudytiems Lietuvos piliečiams“, – garsiai pasvajojo LŽD centro valdybos atsakingasis sekretorius A. Aleksandravičius.

Kauno žydų bendruomenės pirmininkas G. Žakas sakė, kad idėja jam patinkanti –  Turkijoje, Antalijoje, teisėjaudamas futbolo rungtynėms matydavęs  Dovydo žvaigždės ir pusmėnulio, sinagogos ir mečetės kaimynystę. Kauno sąjūdžio pirmininkas R. Kaminskas siūlė  vystyti, plėtoti šį sumanymą. Bet kažin, ar jis patiks R. Vanagaitei ir E. Zuroffui…

Parengė Arnoldas Aleksandravičius